ROZWIĄZANIA I TECHNOLOGIE, KTÓRE POWINNY ZNALEŹĆ SIĘ W NOWOCZESNYM BIURZE

O technologiach można mówić w nieskończoność. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania typu all-in-one, które z łatwością można skonfigurować w przestrzeni konferencyjnej. Tym razem, skoncentrowaliśmy się na kilku kluczowych czynnikach, takich jak: odpowiednie wygłuszenie sali, gdzie znaczenie odgrywa człowiek kontra akustyka, fizjologia ludzkiego słuchu oraz psychoakustyka.
Przyjrzeliśmy się również kamerom do wideokonferencji (Sony PTZ SRG-X120 SONY, Alio: Alio 4k120 USB3.0/HDMI, Kamera Alio 4k110 USB3.0 i Kamera 4k@60 fps + wysokiej klasy głośnik o pełnej częstotliwości + macierz 4 mikrofonów z funkcją formowania wiązek w jednej obudowie). Co ciekawe, niemniej istotny jest również wybór mikrofonów. Ma to wpływ na ogólne wrażenia z konferencji, gdzie właściwa konfiguracja może zredukować echo, sprzężenie zwrotne i inne dźwięki słyszane przez uczestników konferencji (Shure IncorporatedYamaha Professional AudioClockaudio Limited).

W zestawieniu specjalistów z działu AV nie mogło również zabraknąć monitorów i tablic interaktywnych.

  1. SYSTEM MASKOWANIA DŹWIĘKU / PANELE AKUSTYCZNE
Czy Twoje sale konferencyjne mają cienkie ściany — lub ściany wykonane ze szkła? Być może zauważyłeś, że to, co dzieje się w Twoich salach konferencyjnych nie pozostaje w tam, ponieważ pogłos i dźwięki rozchodzą się po całym biurze… Może to nie tylko rozpraszać pracowników, ale utrudnia prowadzenie rozmów z klientami (nie wspominając o braku prywatności rozmowy).
W takim przypadku mamy kilka rozwiązań: po pierwsze montaż materiałów dźwiękochłonnych, np. paneli akustycznych, które świetnie sprawdzają się  w zamkniętych przestrzeniach, salach konferencyjnych, pokojach biurowych itd. Natomiast w przeszklonych pokojach lub otwartych planach pięter nie będą one miały zasadnego zastosowania. W takim przypadku polecamy zainstalowanie systemu maskowania dźwięku, który odtwarza dźwięki otoczenia przez głośniki ścienne/sufitowe. Wówczas pozwoli to na stłumienie rozmów oraz pogłosu, a biuro będzie ciche tak jak biblioteka. System maskowania dźwiękiem to rozwiązanie dla firm i organizacji stawiających na nowoczesne i skuteczne rozwiązania.
Technologia maskowania dźwięku polega na dokładnym dostrojeniu dźwięku otoczenia, tak aby posiadał taką samą częstotliwość, co ludzka mowa, przy jednoczesnym zmniejszeniu jej zrozumiałości. Dodanie dźwięku do przestrzeni (biurowej/konferencyjnej) sprawia, że wydaje się ona cichsza. Brzmi to sprzecznie z logiką, natomiast dzięki temu, zmniejsza zrozumiałość ludzkiej mowy. Miejsce pracy staje się bardziej komfortowe dla wszystkich pracowników.
Panele akustyczne są obecnie popularnym rozwiązaniem dla pomieszczeń, w których echo i pogłos powodują wysoki poziom hałasu. Dzięki technologii pochłaniania dźwięku, panele akustyczne minimalizują odbicia dźwięku i tworzą bardziej komfortowe środowisko akustyczne, w którym mowa jest zrozumiała, a głośność znacznie zmniejszona. Polski, renomowany producent paneli akustycznych NYQUISTA oferuje profesjonalne panele akustyczne, które zapewniają izolację akustyczną czyli odgradzają nas od niechcianych dźwięków oraz gwarantują  adaptację akustyczną – czyli znacznie poprawiają dźwięk w pomieszczeniu w którym są zainstalowane.

2. WIDEOKONFERENCJE 

Nowoczesne miejsce pracy opiera się przede wszystkim na zaprojektowaniu maksymalnie elastycznej i funkcjonalnej przestrzeni. Dzięki dostępnym rozwiązaniom audio/vide pracownicy mogą pracować zarówno z biura, jak i z własnego domu – przy tym zachowując maksimum wydajności, co z kolei pozwala firmom na optymalizację kosztów. Przeprowadzona w ostatnich latach ankieta przez AV Magazine wykazała, że rozwiązania Bring Your Own Device (BYOD) i Bring Your Own Meeting (BYOM) to najczęściej wybierane technologie.
Obecnie wideokonferencje zajmują pozycję strategiczną w każdym rozwijającym się biznesie. Platformy, takie jak: Zoom, Teams, Poly (wcześniej Polycom) oferują zaawansowane rozwiązania do wideokonferencji:  większość platform zapewnia integracje Outlooka i Google w celu łatwego planowania spotkań.

3. KAMERY DO WIDEKONFERENCJI 

Podczas wideokonferencji należy zadbać o to, aby wszyscy uczestnicy czuli się jak najbardziej zaangażowani w spotkanie. Aby to osiągnąć, należy rozważyć rozwiązanie obejmujące kamerę konferencyjną 360stopni — taka kamera umożliwia pełny widok sali konferencyjnej oraz uczestników podczas spotkania. Rynek audio-video oferuje szeroki wybór inteligentnych kamer.  Warto mieć na uwadze, że wybrana platforma do wideokonferencji może narzucić określoną kamerę (w takim przypadku polecamy skorzystać z konsultacji z naszymi specjalistami działu AV).
Na przykład kamera SONY PTZ SRG-X120 posiada przetwornik obrazu CMOS Exmor R typu 1/2,5″, który rejestruje obraz o rozdzielczości do 4K – z naturalnie oddanymi kolorami i bardzo niskim poziomem szumów. Dodatkowo ma wbudowany obiektyw o wysokiej rozdzielczości, który łączy 12-krotny zoom z szerokim kątem widzenia (70°). Z kolei seria kamer do małych i średnich sal polskiego producenta ALIO została specjalnie zaprojektowana do spotkań wideokonferencyjnych (dla małych i średnich sal konferencyjnych). Ultra szeroki kąt widzenia pozwala kamerom ALIO na uchwycenie wszystkich uczestników. Kamery ALIO wspierane są sztuczną inteligencją – algorytmami rozpoznawania twarzy i mowy, aby automatyczne kadrować uczestników lub śledzić aktywnego mówcę. Szeroka kompatybilność z platformami do wideokonferencji: MS Teams, Skype, Skype4B, Zoom, TrueConf, Meet,Webex, 3CX, WebRTC, PEXIP, Yealink, Poly, Cisco.

4. MIKROFONY I GŁOŚNIKI

Mikrofony i głośniki są bardzo istotnym składnikiem każdej, nowoczesnej sali konferencyjnej. Mogą to być głośniki w suficie, na stole lub listwa dźwiękowa montowana pod wyświetlaczem (listwy dźwiękowe mogą być odpowiednim rozwiązaniem w przypadku mniejszych pomieszczeń). Wybór mikrofonów będzie miał znaczący wpływ na ogólne wrażenia z konferencji. Właściwa konfiguracja może zredukować echo, sprzężenie zwrotne i inne dźwięki słyszane przez uczestników konferencji (np. Shure, Yamaha, Clockaudio, itd.).
  • W zależności od przeznaczenia danego pomieszczenia i sposobu wykorzystywania, najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z firmą integrującą systemy audio/video (POLIXEL), która zaprojektuje i dobierze najbardziej odpowiedni sprzęt audio, tak aby spełniał on swoje funkcje.

5. PANEL STEROWANIA 

Wybór odpowiedniego panelu sterowania jest kluczowy, ponieważ to właśnie on odpowiada za prawidłowe działanie i zarządzanie całym systemem
audiowizualnym sali konferencyjnej. Pracownicy powinni mieć możliwie łatwy dostęp do sali konferencyjnej i możliwość natychmiastowego połączenia się z wideo-rozmowami czy bezproblemowego uruchomienia prezentacji.
Prawidłowo skonfigurowany system umożliwia start prezentacji na ekranie do wideokonferencji jednym kliknięciem. Firmy takie jak Extron, Crestron, AMX czy ATEN opracowują sprzęt do kontroli systemu i zarządzania. Oferują doskonałe rozwiązania do sal konferencyjnych z odpowiednim oprogramowaniem. Pamiętajmy jednak, że każdy system sterowania musi być zaprogramowany do pracy z całym wyposażeniem sali konferencyjnej, więc znalezienie dostawcy integracji audiowizualnej z certyfikatami od firm Extron, Crestron, AMXoraz ATEN jest absolutnie niezbędne.

6. TABLICE INTERAKTYWNE 

Interaktywne tablice do współpracy są cennym narzędziem podczas wideokonferencji. Inteligentne wyświetlacze umożliwiają pisanie bezpośrednio na tablicy (w różnych kolorach), dodawanie adnotacji na stronach internetowych lub dokumentach. Ponadto platformy do wideokonferencji, np.  ZOOM, umożliwiają użytkownikom korzystanie z tablicy podczas rozmowy i udostępnianie jej innym uczestnikom w czasie rzeczywistym lub po zakończeniu konferencji. Może to być pomocne, szczególnie podczas prezentacji za pomocą wideokonferencji, co z kolei wpływa na stworzenie bardziej wciągających wrażeń dla innych uczestników rozmowy.